wtorek, 15 czerwca 2021

"Bezimienny/Nieznany" Łukasza Batko w Teatrze Pinokio w Łodzi - recenzja

 

Jeżeli ktoś sięga po temat głośny i wielokrotnie trawiony przez media, istnieje spore ryzyko, że to, co stworzy nie da się oglądać. Ale w przypadku „Bezimiennego/Nieznanego” tak przykra sytuacja nie miała miejsca – wprost przeciwnie.  O zjawisku uchodźctwa, jego źródłach i konsekwencjach opowiedziano subtelnie, mądrze, wielopłaszczyznowo i - pomimo niewątpliwie emocjonalnego zaangażowania się artystów w tworzenie spektaklu – obiektywnie. Nie było w realizacji przesady, była za to dyskretna refleksja. Opowiedziano historię smutną, chwilami porażającą umysł i wrażliwość widza. Nawet nie próbuję sobie odpowiedzieć na pytanie, dlaczego teatr lalek, teatr formy, ma większą siłę oddziaływania niż teatr dramatyczny czy opera. Tak się po prostu dzieje a odpowiedź być może kiedyś przyjdzie sama.


Proj. Monika Kryszczyńska i Piotr Henryk Osak



Twórcy spektaklu, który miałam przyjemność obejrzeć 4 czerwca w Teatrze Pinokio w Łodzi, inspirowali się literaturą z serii „Wojny dorosłych, historie dzieci”, powieścią graficzną „Przybysz” Shaun Tan’a, „Wędrówką Nabu” Jarosława Mikołajewskiego oraz - to ważne! - wspomnieniami emigrantów.  Z tych inspiracji narodziła się spójna, dobrze przemyślana narracja łącząca różne wątki w jedną opowieść o podróży grupy uchodźców, których jakże różny los rzucił ku nieznanemu. Niewątpliwie każdego z nas w jakiś sposób dotyka los migranta, tak czy inaczej trafiamy w miejsca i środowiska, gdzie czujemy się inni, obcy, nie na swoim miejscu. Wielu z nas ma bliskich, którzy z takich czy innych przyczyn opuścili dom i ojczyznę, może nawet zostali z niej wygnani przez wojnę, biedę albo brak akceptacji. Te różne aspekty uchodźctwa artyści zapakowali do walizek, z których następnie zbudowali burty okrętu unoszącego podróżujących gdzieś ku nieznanym lądom. Piękna impresja. I piękna myśl scenografów.

Twórcy spektaklu sięgnęli  po różne formy teatralne. Inscenizacja balansowała na pograniczu teatru lalek, teatru wizualnego i teatru fizycznego. Wzbogacono ją  elementami tańca w powietrzu, projekcjami wideo i muzyką tworzoną na żywo. Była to inscenizacja bardzo dynamiczna. Artystom szybko  udało się zaangażować widzów i pobudzić ich aktywność. Publiczność  zasiadła w przestrzeni  a właściwie na pokładzie okrętu skonstruowanego przez twórców  scenografii z walizek i miała realny wpływ na losy bohaterów spektaklu. Bardzo duże wrażenie wywarła na mnie scena, w której publiczność na drodze głosowania wybrała walizkę o wnętrzu pełnym jakiś kolców, po których stąpała lalka animowana przez Żanetę Małkowską. Jedna decyzja, jeden głos może kogoś skazać na ból i cierpienie! Ta myśl nadal we mnie tkwi a przecież od pokazu spektaklu minął już jakiś czas. Jeszcze jedna scena z lalkami zapadła mi głęboko w pamięć. Była nie tylko przejmująca w swojej wymowie, ale i wyjątkowo pięknie zainscenizowana. Zamknięty w walizce dom szczęśliwej rodziny, który ukazuje się oczom publiczności po otwarciu walizki, niespodziewanie zostaje zniszczony. Wojna. Obraz rozpaczy. To przechodzenie ze świata realnego w świat lalek było naprawdę niezwykłe. No tak, ale który z tych światów jest prawdziwy? Wtedy wydawało się, że prawdziwym jest ten zamknięty w walizce.

Tego rodzaju inscenizacyjnych smaczków pojawia się w spektaklu dużo. Fantastyczne lalki, świetna scenografia (brawo za pomysł i realizację!), oszczędność symboli, sugestywne projekcje, muzyka wzmacniająca wymowę poszczególnych scen… Dlatego, pomimo że aktorsko było trochę „nierówno”, „Bezimienny/ Nieznany” ma aż nadto atutów, by móc szczerze docenić wartość tej realizacji. Mam cichą nadzieję, że Łukasz Batko i Grupa Gra/nice już planują kolejny spektakl. Brawo!

 

Teatr Pinokio w Łodzi

04.06.2021

Pomysł i realizacja: Łukasz Batko
Opieka artystyczna: Magdalena Miklasz
Muzyka: Łukasz Batko
Scenografia: Anna Adamiak, Radosław Pacholczyk, Aleksandra Batko, Masza Lesiak-Batko, Żaneta Małkowska, Łukasz Batko
Lalki: Justyna Bernadetta Banasiak
Wizualizacje: Piotr Henryk Osak
Plakat: Monika Kryszczyńska i Piotr Henryk Osak
Grafika: Marta Kazimierczak

Obsada: Aleksandra Batko, Masza Lesiak-Batko, Żaneta Małkowska, Łukasz Batko

Projekt zrealizowany przez Grupę Gra/nice we współpracy z Teatrem Pinokio w Łodzi w ramach sfinansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego stypendium Młoda Polska dla Łukasza Batko na rok 2020.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

XXVII ŁSB: Magia kontrastów

Występem Ballet de L’Opera de Lyon rozpoczęły się w miniony weekend XXVII Łódzkie Spotkania Baletowe. Zespół z Francji zaprezentował spekta...