poniedziałek, 10 listopada 2025

"Uśnijcie krwawe sny króla Rogera". Benefis Joanny Woś w Filharmonii Łódzkiej

 

W minioną sobotę w Filharmonii Łódzkiej znakomita śpiewaczka operowa i solistka Teatru Wielkiego w Łodzi Joanna Woś świętowała 40-lecie działalności artystycznej. Tego wieczoru wojewoda łódzki Dorota Ryl odznaczyła jubilatkę Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Joanna Woś wystąpiła również w koncertowym wykonaniu „Króla Rogera” Karola Szymanowskiego i po raz pierwszy w swej karierze wcieliła się w postać Roksany, królewskiej małżonki.



Joanna Woś od momentu swego scenicznego debiutu, 1986 roku związana jest z Teatrem Wielkim w Łodzi. Ma nieskazitelny głos, o czym niejednokrotnie mogliśmy się przekonać podziwiając jej występy w operach Mozarta, Offenbacha, Donizettiego, Rossiniego czy Verdiego. Często nazywana jest „królową włoskiego bel canta” a jej wyjątkowe umiejętności wokalne i doskonała zdolność kreacji postaci scenicznych – zresztą wielokrotnie nagradzane Złotą Maską - sprawiły, że stała się jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci na polskiej scenie operowej. Joannę Woś od lat można podziwiać nie tylko w Teatrze Wielkim w Łodzi, ale także na scenach Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie, Opery Krakowskiej, Teatru Wielkiego w Poznaniu, Opery Bałtyckiej, Filharmonii Narodowej oraz Filharmonii Krakowskiej. Solistka gości również na wielu światowych scenach operowych i tu można wymienić chociażby Royal Festival Hall w Londynie, Alte Oper we Frankfurcie, Deutsche Oper w Berlinie, Auditorium w Rzymie, Centrum Galiny Wiszniewskiej w Moskwie, Operę Narodową w Wilnie czy Operę Narodową w Zagrzebiu. Jej występy są zawsze ciepło przyjmowane przez publiczność i krytykę a pojawienie się jej nazwiska na afiszu naprawdę elektryzuje wielbicieli opery.


Fot. Marcin Stępień - z archiwum Filharmonii Łódzkiej



Podczas uroczystości w Filharmonii Łódzkiej Joanna Woś zadebiutowała w partii Roksany w koncertowym wydaniu opery „Król Roger” Karola Szymanowskiego z librettem Jarosława Iwaszkiewicza. Libretto oparte zostało na legendzie o sycylijskim królu Rogerze II i ogólnie rzecz ujmując opowiada o konflikcie pomiędzy rozumem a zmysłowością, kiedy porządek rzeczy w państwie i w życiu władcy burzy przybycie Pasterza.

Tego wieczoru poza Joanną Woś w partii Roksany, usłyszeliśmy Joannę Motulewicz (alt; Dyakonissa), Andrzeja Dobbera (baryton; Król Roger), Piotra Buszewskiego (tenor; Pasterz), Aleksandra Kunaca (tenor; Edrisi) i Wojciecha Gierlacha (bas; Archiereios). Oczywiście najwięcej uwagi publiczności skupiła na sobie jubilatka. Pieśń Roksany "Uśnijcie, krwawe sny króla Rogera" w jej wykonaniu zabrzmiała niezwykle pięknie, niemal hipnotyzująco. Uczciwie trzeba jednak przyznać, że i pozostali artyści wystąpili doskonale. Wspomnę tu chociażby świetną arię Pasterza, którą śpiewał Piotr Buszewicz („Mój Bóg jest piękny jako ja”) czy zapowiadającą zakończenie dzieła pieśń Rogera „Wokół martwota głazów”, świadomego już swego osamotnienia i porażki oraz zbiorowe wykonanie „Rogerze! Rogerze!”. Fantastyczne głosy i atencja wykonawcza bardzo trafnie odzwierciedlały emocje kreowanych wokalnie postaci. Nie będę zatem ukrywać, że dałam się wciągnąć w dramat Króla Rogera, którego zakończenia stało się na powrót początkiem - tym bardziej, że dyrektor artystyczny Filharmonii Łódzkiej Paweł Przytocki znakomicie poprowadził orkiestrę, której słuchałam z wielką przyjemnością.

Cóż, okazuje się, że scenografia nie jest potrzebna, aby doskonale zagrać i z drugiej strony z przyjemnością wysłuchać dzieła operowego, które w zasadzie mogłoby komuś wydać się trochę trudne w odbiorze bez rozbudowanej warstwy wizualnej. Przyklaskuję jednak takiej opcji, bo scenograf i reżyser potrafią zepsuć nawet najlepiej zaśpiewaną operę. Życzę zatem jubilatce dalszych sukcesów artystycznych, sobie przyjemności zasiadania na widowni podczas spektakli i koncertów z jej udziałem, zaś wszystkim artystom gratuluję doskonałego występu, bo na długo pozostanie w pamięci łódzkiej publiczności.



Fot. Marcin Stępień - z archiwum Filharmonii Łódzkiej



Fot. Marcin Stępień - z archiwum Filharmonii Łódzkiej



Fot. Marcin Stępień - z archiwum Filharmonii Łódzkiej



Fot. Marcin Stępień - z archiwum Filharmonii Łódzkiej



***

𝗕𝗲𝗻𝗲𝗳𝗶𝘀 𝗝𝗼𝗮𝗻𝗻𝘆 𝗪𝗼𝘀́

ꜰɪʟʜᴀʀᴍᴏɴɪᴀ ᴌᴏ́ᴅᴢᴋᴀ - ꜱᴀʟᴀ ᴋᴏɴᴄᴇʀᴛᴏᴡᴀ | ɴᴀʀᴜᴛᴏᴡɪᴄᴢᴀ 𝟤𝟢/𝟤𝟤 , 𝟫𝟢-𝟣𝟥𝟧 ᴌᴏ́ᴅᴢ́


𝗪𝘆𝗸𝗼𝗻𝗮𝘄𝗰𝘆:

Joanna Woś – sopran (Roksana)
Joanna Motulewicz – alt (Dyakonissa)
Andrzej Dobber – baryton (Król Roger)
Piotr Buszewski – tenor (Pasterz)
Aleksander Kunach – tenor (Edrisi)
Wojciech Gierlach – bas (Archiereios)
Paweł Przytocki – dyrygent
Artur Koza - przygotowanie chóru
Chór FŁ
Orkiestra Symfoniczna FŁ
Chór Dziecięcy Miasta Łodzi pod dyr. Przemysława Orawskiego


𝗣𝗿𝗼𝗴𝗿𝗮𝗺:

Karol Szymanowski – „Król Roger” (wykonanie koncertowe)










Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

"Uśnijcie krwawe sny króla Rogera". Benefis Joanny Woś w Filharmonii Łódzkiej

  W minioną sobotę w Filharmonii Łódzkiej znakomita śpiewaczka operowa i solistka Teatru Wielkiego w Łodzi Joanna Woś świętowała 40-lecie dz...