Z okazji Święta
Niepodległości publiczność Teatru Wielkiego w Łodzi miała przyjemność obejrzeć dwa
pokazy opery „Straszny dwór” Stanisława Moniuszki w reżyserii Krystyny Jandy. To
nie tylko najdoskonalsze dzieło Moniuszki, ale także jedna z najpiękniejszych
kompozycji polskiej sztuki operowej XIX wieku. I jeden z lepszych spektakli
operowych wystawianych w TWŁ. Nie jest to nowa produkcja – premiera odbywała
się w październiku 2014 roku.
Mocną stroną
tej realizacji jest nie tylko muzyka, ale i bardzo dobre libretto Jana
Chęcińskiego, z którym Moniuszko zetknął się po premierze „Halki” w Teatrze
Wielkim w Warszawie w 1858 roku. Osią akcji „Strasznego dworu” jest oczywiście
miłość, którą obudowano znakomitą intrygą. Dwaj bracia, Stefan i Zbigniew,
wracają do domu po zwycięskiej bitwie i aby zawsze być gotowym do walki
dla Ojczyzny składają śluby kawalerskie. Na wieść o ich powrocie przyjeżdża
Cześnikowa, ciotka, która chce ich wyswatać z pannami, jej zdaniem najbardziej dla
nich odpowiednimi. Dowiedziawszy się, że bracia wyruszają w podróż do
Miecznika mieszkającego w Kalinowie, próbuje ich odwieść od tego
zamiaru. Miecznik bowiem mieszka z dwiema córkami Jadwigą i Hanną, pannami na
wydaniu a to z oczywistych względów nie podoba się Cześnikowej. Stara się więc Stefana
i Zbigniewa od tego zamysłu odwieść strasząc ich… strasznym dworem. Bracia są
jednak niezbyt lękliwi i wyruszają do Kalinowa - wszak mają tam do załatwienia
pewną ważną sprawę natury finansowej. Co wydarzyło się dalej, nie będę tu jednak
opisywać – biorąc pod uwagę popularność tej opery, chyba nie ma takiej
potrzeby. Ważne jest to, że akcja toczy się wartko a towarzyszą jej
fantastyczne arie. Natomiast tłem dla perypetii
miłosnych jest obraz Polski wraz z jej tradycjami szlacheckimi, kontuszami, polowaniami
i dworkami.
Przyznam, że po niedawnych wpadkach repertuarowych z dużą
przyjemnością zasiadałam na widowni Teatru Wielkiego – nie tylko po to, żeby
obejrzeć to chyba najbardziej znane publiczności dzieło Moniuszki. Dodatkową zachętą były dla mnie nazwiska
Dominika Sutowicza i Agnieszki Makówki w obsadzie. Sutowicz miał śpiewać partię
Stefana a Makówka – Jadwigi. To ich występu oczekiwałam najbardziej i później ani
przez moment nie czułam się zawiedziona. Z zachwytem patrzyłam na występ tych
dwojga artystów i słuchałam wyśpiewywanych partii. Dużą przyjemność miałam i z
tego, że na scenie pojawił się (nareszcie!) Grzegorz Szostak.
Fot.: E. Ryszkowska |
No i nie mogę nie wspomnieć o zespole baletowym, który zatańczył pięknego mazura. Jak wiele robi dobra choreografia i reżyseria!.. Tancerze wykonali taniec z dużą energią i wydaje mi się, że bezbłędnie, bo nie zauważyłam żadnych niedoskonałości. To dobry zespół, byleby pozwolić mu spokojnie ćwiczyć i rozwijać się. Odradzałabym jednak eksponowania na scenie tancerzy niezadowolonych z tego, że tańczą i wystawiania ich w pierwszym rzędzie przy okazji zbiorowych partii baletowych. Dlaczego? Bo niezadowolona mina przydaje ciężkości i tak już ociężałym ruchom a nie wygląda to dobrze. W balecie kariery kończy się szybko i kiedy nadchodzi ten czas, należy umieć się z tym pogodzić. Tak czy inaczej, pomijając ową jednostkową ociężałość, mazur w wykonaniu tancerzy TWŁ podobał mi się bardzo.
Sądzę zatem,
że „Straszny dwór” to jedna z najciekawiej wyreżyserowanych oper w TWŁ, ze
świetnym ruchem scenicznym i zagospodarowaniem przestrzeni sceny. Doświadczenie
Jandy wyniesione z teatru dramatycznego okazało się zdecydowanie korzystne - ta
wersja „Strasznego dworu” jest po prostu ciekawa. Sielska, niezwykle malownicza
scenografia, nawiązujące do epoki kostiumy - to dodatkowy, pozytywny walor tej
realizacji. Nie bez powodu „Straszny dwór” z TWŁ otrzymał nagrodę ENERGIA KULTURY
2014 za najlepsze wydarzenie kulturalne w Łodzi w 2014 oraz Złotą Maskę za najlepszy spektakl sezonu 2014/15. A ponieważ akcja rozgrywa się w okresie noworocznym, operę tę z powodzeniem
można wystawiać nie tylko przy okazji Święta Niepodległości.
Fot.: E. Ryszkowska |
***
Teatr Wielki w Łodzi
STRASZNY DWÓR
Kompozytor: Stanisław Moniuszko
Autor libretta: Jan Chęciński
Data premiery: 18.10.2014
Realizatorzy:
Kierownictwo muzyczne: Piotr Wajrak
Dyrygent premiery: Piotr Wajrak
Reżyseria: Krystyna Janda
Scenografia: Magdalena Maciejewska
Kostiumy: Dorota Roqueplo
Choreografia: Emil Wesołowski
Reżyseria efektów świetlnych: Katarzyna Łuszczyk
Przygotowanie Chóru: Dawid Jarząb
Obsada:
Miecznik: Przemysław Rezner
Hanna: Aleksandra Borkiewicz-Cłapińska
Jadwiga: Agnieszka Makówka
Damazy: Dawid Kwieciński
Stefan: Dominik Sutowicz
Zbigniew: Robert Ulatowski
Cześnikowa: Olga Maroszek
Maciej: Arkadiusz Anyszka
Skołuba: Grzegorz Szostak
Marta: Katarzyna Pisarek
Grześ: Krzysztof Dyttus
Stara
niewiasta: Anna Kobylańska-Przybyła
Chór,
Balet, Orkiestra, Chór dziecięcy
Teatru
Wielkiego w Łodzi
Dyrygent: Wojciech Rodak
Uczniowie
Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Feliksa
Parnella w Łodzi
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz