sobota, 2 stycznia 2021

"Psie serce" w Teatrze im. J. Osterwy w Lublinie - recenzja

 

W noc sylwestrową miała miejsce jeszcze jedna premiera. Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie wystawił „Psie serce” M. Bułhakowa w adaptacji i reżyserii Igora Gorzkowskiego – oczywiście za pośrednictwem Internetu. Skusiła mnie zatem możliwość obejrzenia adaptacji utworu jednego z moich ulubionych pisarzy, ale ciekawa byłam tej realizacji i z innych powodów. A mianowicie, ani razu nie odwiedziłam tego teatru z racji odległości dzielącej mnie od niego i… czasu. Wbrew pozorom pandemia sprzyja widzom o tyle, że mają szansę poznać dorobek artystyczny wielu różnych zespołów teatralnych. I ta okoliczność ułatwiła mi poszerzenie moich doświadczeń teatralnych. Jakże z tej możliwości nie skorzystać?


Fot. N. Kabanow


„Psie serce” Michaiła Bułhakowa w reżyserii Igora Gorzkowskiego zaprezentowano 31 grudnia o godzinie 19:00 na platformie vimeo. Spektakl dostępny był bardzo krótko, bo zaledwie do godziny 01:00. Była to zatem prezentacja wyjątkowa i ekskluzywna i kto nie skorzystał wtedy, musi czekać na nowy, ewentualny termin prezentacji. Dla Teatru Osterwy była to pierwsza w jego historii premiera online, ale jak Teatr zapowiada na swoim profilu fecebookowym –  ma on w planach regularne transmisje spektakli w sieci. Czekam zatem z dużą ciekawością na kolejne spektakle.


Fot. N. Kabanow

Tym, którzy nie czytali „Psiego serca” nadmienię, że opowiadanie jest o tym jak Profesor Preobrażeński (tutaj występujący w tej roli Włodzimierz Dyła), cieszący się sławą specjalista zajmujący się operacyjnym odmładzaniem ludzi, przygarnia błąkającego się bezpańskiego psa Szarika (Wojciech Rusin). Profesor dokonuje na nim eksperymentu medycznego, w skutek czego Szarik zmienia się w człowieka, Szarikowa. Nie jest to jednak, jak się okazuje eksperyment udany. Udany jest za to spektakl. Akcja płynie wartko, interesująco, ustawienie kamer i montaż są znośne a metamorfoza Szarika z Szarikowa całkiem sensownie zagrana. Bo muszę tu od razu przyznać, że te dwie wspomniane już przeze mnie role czyli Profesor Preobrażeński i Szarikow zostały w mojej ocenie odegrane najlepiej. Przyciągały uwagę nie tylko tym, że znaczną część spektaklu postaci te były widoczne na scenie, ale także ze względu na samą ich konstrukcję i technikę gry. Pozostałe role jakoś tak mnie ominęły, choć całość gry, ruch sceniczny, scenografia i kostiumy dobrze się komponowały i była w tej realizacji jakaś sympatyczna świeżość.


Fot. N. Kabanow


Słabym punktem spektaklu – w mojej ocenie – była za to Aida. Trochę mnie muzycznie zabolała. W tej konwencji może i było to zasadne, ale niestety, wolałabym te fragmenty spektaklu ominąć. Również w mojej ocenie zbędne były „pokazy rewolucyjne” niewątpliwie nawiązujące do klimatu i tła historycznego, w jakim rozgrywała się akcja. Ale akcji to nie posuwało dalej, ani jej nie komentowało, nie poprzedzało tego, co się wydarzy za chwilę, itd. Właściwie odebrałam je jako ornament, element dekoracji, ale też zbędny. Nic wielkiego by się nie stało, spektakl nie posypałby się, gdyby ich po prostu nie było. 

Ale, jak wspomniałam spektakl uważam jednak za udany. Była w nim świeżość, jakaś taka prostota czy naiwność gestu sprawiająca że pomimo, iż wiedziałam, jak ta historia się skończy to siedziałam i oglądałam go bez nudy. Z zaciekawieniem zatem będę oczekiwać kolejnych realizacji Teatru Osterwy w Lublinie, tym bardziej, że… warto.

 

***

Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie

„Psie serce” M. Bułhakowa

31.12.2020 [vimeo]

 

Adaptacja / Reżyseria: Igor Gorzkowski

Scenografia / Reżyseria świateł: Jan Polivka

Kostiumy: Joanna Walisiak

Choreografia: Inga Pilchowska

Muzyka: Zbigniew Kozub

Obsada:
Marta Ledwoń, Jolanta Rychłowska, Jowita Stępniak, Magdalena Zabel, Tomasz Bielawiec, Michał Czyż, Włodzimierz Dyła, Przemysław Gąsiorowicz, Maciej Grubich, Paweł Kos, Krzysztof Olchawa, Wojciech Rusin, Daniel Salman 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Skutki uboczne. Rozmowa z Grzegorzem Kempinsky'm

Rozmowa z Grzegorzem Kempinsky’m – polskim reżyserem filmowym, teatralnym i telewizyjnym, scenarzystą i tłumaczem, trzykrotnym laureatem na...